Euphydryas iduna i Norge

Rapport d. 6/7: Troms og Finnmark, Norge
Dagen startede virkelig kedeligt med 8 graders koldt og gråvejr. Kørte dog alligevel tidligt på dagen til Alta Lufthavn på en kendt lokalitet for Erebia polaris (Polarbjergrandøje), i håb om at finde et eksemplar siddende stille i vegetationen, men uden held. Eneste resultat blev en del Plebejus idas lapponica (Foranderlig Blåfugl) og Polyommatus icarus septentrionalis (Almindelig Blåfugl).

Alta Lufthavn, Troms og Finnmark, Norge. Lokalitet for bl.a. Plebejus idas lapponica (Foranderlig Blåfugl), Polyommatus icarus septentrionalis (Almindelig Blåfugl) og Erebia polaris (Polarbjergrandøje). Kun de 2 førstenævnte lykkedes det at finde på lokaliteten denne dag.
Der var muligvis udsigt til en smule sol mod syd sidst på dagen (behæftet med en del usikkerhed), men vigtigst for mig; Vinden stod i stik nord oppe i Alta, hvilket ofte giver bedre vejr ned mod den finske grænse. Nordenvind oppe i Alta er altid noget skidt for vejret deroppe, som ligger lige ud til havet, og når den kraftige nordenvind rammer ind på de stejle bjergskråninger langs nordkysten ved Alta, er der méget fugtigt herinde, men 100-200 km mod syd tørrer det ofte mere ud. Valget faldt derfor denne dag på at køre stik syd med bus i retning af Kautokeino, og så bare holde øje med vejret, og være klar til at stå af, hvis jeg ramte ind i noget godt vejr. Jeg havde bl.a. Euphydryas iduna (Polarpletvinge) i tankerne som ikke er indrapporteret fra Norge siden 2012. Der er dog fund fra netop Kautokeino-kanten i 2008, og det er ikke ligefrem verdens mest besøgte område blandt entomologer.
Planen blev altså "en-vad-ud-tur-hvor vejret-er-godt-og-se-hvad-det-giver". Ankom til Kautokeino kl. 17:11. Ramte helt som planlagt en opklaring, men truende skyer var på vejr - pokkers også - jeg kunne se at jeg næppe havde mere end 20-30 minutters sol, inden det ville være hélt slut!
Efter ankomst var der ikke andet at gøre end at løbe afsted i fuld fart (med taske på ryggen) de ca. 2 km fra Kautokeino og direkte østpå ud i vildmarken. Og jeg var knap nået herud, inden jeg langs en fed grøftekant, hvor jeg tænkte "det her ligner et typisk iduna-sted", lige pludselig ud af øjenkrogen (i løb) spottede et lavt svævende dyr - Euphydryas iduna (Polarpletvinge)! For f***** da!

Euphydryas iduna (Polarpletvinge), Kautokeino, Troms og Finnmark, Norge d. 6/7 - 2020. Ikke indrapporteret fra Norge siden 2012.
Det lykkedes at finde 4 iduna på strækningen mens der endnu var sol - 1 frisk og 3(4) slidte. Superkanon! Foruden iduna fløj der også en enkelt Colias palaeno (Mosehøsommerfugl) samt ligeledes en enkelt Plebejus idas lapponica (Foranderlig Blåfugl). Men det skulle hurtigt give endnu et spændende fund. I noget nær sidste sekunds sollys denne aften, skræmte jeg sgu en Erebia polaris op!

Euphydryas iduna (Polarpletvinge), Kautokeino, Troms og Finnmark, Norge d. 6/7 - 2020. Ikke indrapporteret fra Norge siden 2012.
Euphydryas iduna er som sagt ikke indrapporteret fra Norge siden 2012 (og i det hele taget relativt få fund siden 2000) og ydermere er dette et ret sydvestligt fund af polaris. Fra Finland, hvor man ellers er god til at indrapportere (www.laji.fi), er polaris primært kendt fra den nordøstlige grænse mellem Norge og Finland på især strækningen fra Outakoski til Angeli, men fra det nordvestlige Finland er Erebia polaris altså ikke fundet i 40 år. Ved Kautokeino er vi altså kun ca. 40 km fra den finske grænse ved Näkkälä - ikke hélt uinteressant - og kun ca. 75 km fra Sverige, hvor Erebia polaris aldrig er fundet med sikkerhed.
Erebia polaris (Polarbjergrandøje), Kautokeino, Troms og Finnmark, Norge d. 6/7 - 2020.
Enten har de i Norge svært ved at få meldt deres fund, eller også har de slet ikke styr! Måske en kombination. Man ser dem i hvert fald aldrig deltagende i de største videnskabelige artikler inden for feltet, dem jeg har mødt heroppe i felten virker ikke som de skarpeste, håbløst bagefter på DNA-området osv. Jeg skal dog ikke udelukke af lepidopterologerne heroppe har deres egen indrapporteringsdatabase, som de bare ikke deler med deres Artsportal, men det virker alligevel underligt. Hmmm. Nordmænd for også minuspoint herfra på at smide RIGTIG meget affald i naturen. Det er klart, vi er ikke på Grækenland-niveau, men af nordiske standarder er det ikke noget de skal være stolte over. De må lige tage sig lidt sammen.
Lokalitet for Colias palaeno (Mosehøsommerfugl), Plebejus idas lapponica (Foranderlig Blåfugl), Euphydryas iduna (Polarpletvinge) og Erebia polaris (Polarbjergrandøje) lige øst for Kautokeino, Troms og Finnmark, Norge.
Men fedt man fortsæt kan finde Euphydryas iduna i Norge, selvom den er forsvundet flere steder i nyere tid. Det er også en gevaldigt svær art at eftersøge, som altid er extremt lokal i hele WP. Foruden artens nordlige udbredelse, hvor man kan finde den et begrænset antal steder i Sverige, Norge, Finland og Rusland, findes der i WP ellers kun enkelte populationer af underarten Euphydryas iduna inexpectata lokalt i Kaukasus, lidt øst og vest for Elbrus i det vestlige Kaukasus på grænsen mellem Georgien og Rusland samt ved Geghama-bjergene i Armenien. Dertil også en enkelt bestand i Tyrkiet hvor den sidste år blev genfundet på Mount Ararat efter den var troet uddød i Tyrkiet siden 1970. Det er med andre ord virkelig et superdyr, som áltid er meget lokal og svær at eftersøge
Da klokken blev 19, og det udover 9 graders koldt, nu også begyndte at regne, gav jeg definitivt op. Der skete ikke rigtig noget mere. Der var bare lige dét, at der først gik bus tilbage næste morgen til Alta (hvilket jeg sådan set var forberedt på), men dagens gode fund, endnu engang gjort for nærmest ingen penge, gjorde at jeg overlevede de 9 timers dødsyg, helt ufattelig kedelig venten i Kautokeino, hvor jeg dog fandt læ på en bænk ude foran den lokale kirke.
Afgang fra Kautokeino kl. 4:00, jeg smilede hele vejen hjem. Ankomst igen til Alta kl. 6, hvor vejret igen er superdårligt, så nu har jeg lige nydt min tiltrængte morgen/formiddagslur, inden det her senere i dag går videre til Kåfjord, hvor jeg tror jeg kan ramme lidt sol, så jeg kan finde Agriades aquilo (Skiferblåfugl).
"Godnat" fra kirken i Kautokeino.

Kommentarer

  1. Det ser ud til det lykkedes meget godt for dig.

    P.S. håber du finder skiferblåfugl, Agriades aquilo

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Albulapass (2400 m), Graubünden, Schweiz

Boloria polaris i Finnmarken!