Rapport for d. 16/6: Hälsingland

Rapport for d. 16/6: Hälsingland
Hovedmålet med denne dag var at finde Erebia embla. Det var min sidste chance i år for at finde embla, så efter at have tænkt alle muligheder meget nøje igennem, faldt valget på nogle moser nord for Edsbyn i Hälsingland, da det nok var det taktisk klogeste af flere årsager. Jeg havde jo egentlig besluttet mig for at jeg skulle finde min egen embla-lokalitet (derfor jeg forleden gik 42 km gennem kæmpestore moser), men i dag overgav jeg mig, og gik efter noget mere sikkert. Hele dagen i går gik derfor med transport fra Öje i Dalarna til Edsbyn i Hälsingland, hvor jeg ankom sidst på eftermiddagen. Her kunne jeg overnatte på vandrehjem, med gratis udlån af cykel, hvilket var ret smart da den offentlige trafik i Hälsingland er mildest talt elendig, samt det faktum at der fra vandrehjemmet i udkanten af Edsbyn til embla-moserne nord for byen alligevel var 20 km, hvilket så havde betydet at jeg skulle ud på et maraton igen. Tid ville jeg ej heller have til det, da jeg skal afsted fra Edsbyn kl. 16:48 i dag for at ramme Fagersta kl. 23:15 - mere om det senere.
Så...cyklede tidligt afsted kl. 6:30 fra vandrehjemmet og de 20 km mod moserne nord for Edsbyn på et fladt bagdæk (det havde de ikke lige annonceret på forhånd) - pænt hård tur på møgcyklen, med de mange stigninger op til Sömyrarna ved Fullen og Räken, så godt jeg kom relativt tidligt afsted.
Undervejs op til moserne lykkedes det at cykelobse en række standard-arter som Carterocephalus silvicola (Sortplettet Bredpande), Leptidea sinapis (Skovhvidvinge), Boloria euphrosyne (Rødlig Perlemorsommerfugl), Melitaea athalia (Brun Pletvinge), Lasiommata petropolitana m.fl.
Skovvej ved Fullen, Hälsingland hvor der fløj Carterocephalus silvicola (Sortplettet Bredpande), Leptidea sinapis (Skovhvidvinge), Boloria euphrosyne (Rødlig Perlemorsommerfugl), Melitaea athalia (Brun Pletvinge) m.fl.
Carterocephalus silvicola (Sortplettet Bredpande), Fullen, Hälsingland d. 16/6 – 2020.
Ca. 2 km øst for den kendte embla-mose i området, fandt jeg en anden mose ved Fullen som jeg stoppede op ved og skuede ind i..."Dét dér kunne godt ligne en embla-mose...". Således var tanken, og jeg tjekkede den. Efter at have gået et minuts tid rundt i mosen, gik jeg og tænkte på at Klaus Hermansen engang havde fortalt mig, at det var rigtigt godt tidligt på dagen at kigge den ud, og finde den hvilende lavt på små træer. Skuede rundt i mosen, og på god afstand spottede jeg en mørk klat i den anden ende af mosen og tænkte immediately "det der er sgu ikke en jutta der sidder nede i den anden ende af mosen...". Da jeg kom derned af havde jeg helt ret - Erebia embla! Endelig! Brugte nogen tid i mosen og det samlede resultat blev 3-4 embla og dertil også lidt ekstra dyr som Colias palaeno (Mosehøsommerfugl) 2 og Oeneis jutta +75.
Sömyrarna, Fullen, Hälsingland. Cyklede forbi mosen som så god ud og tjekkede den; her fløj Colias palaeno (Mosehøsommerfugl), Oeneis jutta, Erebia embla m.fl.

Colias palaeno (Mosehøsommerfugl), Sömyrarna, Fullen, Hälsingland d. 16/6 – 2020.

Erebia embla, Sömyrarna, Fullen, Hälsingland d. 16/6 – 2020.
Herefter cyklede jeg videre til den kendte embla-mose i området oppe mod Räken. Gik det hele igennem - resultatet blev 2 friske embla. Dertil en række sidegevinster som 3 Pyrgus centaureae, 1 Papilio machaon (Svalehale), 1 Colias palaeno (Mosehøsommerfugl), lidt Callophrys rubi (Grøn Busksommerfugl), +50 Boloria eunomia subargentata og +100 Oeneis jutta.
Sömyrarna, Räken, Hälsingland. Denne dag sås her Pyrgus centaureae, Papilio machaon (Svalehale), Colias palaeno (Mosehøsommerfugl), Callophrys rubi (Grøn Busksommerfugl), Boloria eunomia subargentata, Oeneis jutta og Erebia embla.
Erebia embla, Sömyrarna, Räken, Hälsingland d. 16/6 – 2020

Pyrgus centaureae, Sörmyrarna, Räken, Hälsingland d. 16/6 – 2020.
Sömyrarna, Räken, Hälsingland. Da mosen blev mere åben, fløj der færre interessante arter; dog stadig pænt mange Boloria eunomia subargentata på vingerne.
Boloria eunomia subargentata, Sörmyrarna, Räken, Hälsingland d. 16/6 – 2020.
På vej tilbage mod Fullen, lykkedes det at finde en sidste embla ude langs en grusvej. Så i alt 6-7 embla blev resultatet for denne dag. Undervejs blev det langs grusveje til en enkelt Erynnis tages (Gråbåndet Bredpande), endnu en Carterocephalus silvicola (Sortplettet Bredpande), mængder af Melitaea athalia (Brun Pletvinge) og andre standard-arter. På cykelturen tilbage til STF Vandrarhem Edsbyn, kan jeg da også melde en enkelt Svalehale mere fra østkanten af byen.
Skovvej mellem Räken og Fullen, hvor jeg bl.a. så en enkelt Erebia embla ude langs grusstien.
Nu får jeg lige pakket mine ting, inden jeg i aften rejser til Västmanland, hvor jeg har sat 4 dage af til at forsøge at genfinde Melitaea britomartis (Ærenprispletvinge) i Sverige. Det bliver så det sidste mål for denne tur, inden jeg tager hjem til Danmark fra d. 20. juni i 10 dages tid, hvorfra det derefter går videre til Alta i Norge.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Albulapass (2400 m), Graubünden, Schweiz

Boloria polaris i Finnmarken!