Der er stadig Mnemosyne i Blekinge

Rapport fra de sidste to dage:
1/6: Skåne
Dagens første lokalitetsbesøg denne dag var Löderups strandbad i sydøstligste Skåne. Målet var den ultrasjældne Eumedonia eumedon arenicola, som man kun finder på disse kanter. Var meget tidligt i området, efter bare 3 timers søvn, for at få rekognosceret stedet, for at få optimale resultater ud af dagen. Det var klart de allerstejleste skrænter, som så mest egnede ud, mens de lettere stejle skrænter, så knap så arenicola-egnede ud. Da flyvningen kom i gang, tog det mig i alt 3 timer før jeg var tilfreds med mine arenicola-resultater. I alt ca. 15 dyr blev det til; 1 ex i tilfældig vejkant Ø for bakkerne langs hovedvejen fra Löderup ---> Löderups strandbad, 2 ex på de lettere stejle bakker, samt +12 ex på de allerstejleste skrænter; og her var de utroligt svære at arbejde med. Dels fordi det var svært at komme hurtigt rundt på skrænterne, men især pga. arenicola's adfærd. Når man endelig troede dyrene ville sætte sig på deres værtsplanter, tog de pludselig fart og drønnede i Colias-fart fra den ene ende af dalen til den anden! Heftige arbejdsbetingelser, men altid godt med lidt udfordringer. Dertil også en del cinxia, agestis, icarus osv. Efterfølgende kunne jeg endelig komme videre nordpå.
Löderups strandbad, Skåne. På disse mindre stejle skrænter fløj et par enkelte eksemplarer af Eumedonia eumedon arenicola (Stregblåfugl).
Eumedonia eumedon arenicola (Stregblåfugl), Löderups strandbad, Skåne d. 1/6 – 2020.
Hélt nede i terrænet var der ingen arenicola at spore.
Der fløj også ret mange Melitaea cinxia (Okkergul Pletvinge) i området.
Så begyndte der endelig at blive mere stejlt = flere arenicola.
Superlokalitet ved Löderups strandbad for Eumedonia eumedon arenicola (Stregblåfugl).
Eumedonia eumedon arenicola (Stregblåfugl), Löderups strandbad, Skåne d. 1/6 – 2020.
Fra Löderup gik det videre til Trunelän ved Maglehem, stadig i det østlige Skåne. Målet var Melitaea diamina; I alt 4 diamina sværmede smukt rundt i kæret. Dertil også pænt mange selene, vel +35. Beskuede også en kendt lokalitet for Phengaris arion i området, det varer næppe længe før de også påbegynder flyvning heroppe. På arealet hér fløj der dog ikke andet end en malvae i vejkanten tilstødende til arealet. Herfra stod aftensmaden på en halv pakke svenske hindbærkiks og en deciliter cola, inden jeg kunne lægge mig til at sove under et træ.
Trunelän, Maglehem, Skåne. Lokalitet for Phengaris arion (Sortplettet Blåfugl). En enkelt Pyrgus malvae (Spættet Bredpande) sås denne dag som det bedste for lokaliteten.
Davidssons kär ved Trunelän, Maglehem, Skåne. Lokalitet for bl.a. Melitaea diamina (Mørk Pletvinge).
Meltaea diamina (Mørk Pletvinge), Davidssons kär, Trunelän, Maglehem, Skåne d. 1/6 – 2020.
2/6: Blekinge
Tidligt afsted ved 5-tiden fra Skåne mod Blekinge. Her havde jeg udset mig 3 lokaliteter jeg vil besøge. Planen var først at besøge en mnemosyne-lokalitet, hvor jeg så nogle få hanner sidste år på præcis denne dato, for herefter at eftersøge arten på to gammelkendte lokaliteter, hvor mnemosyne formentlig i dag er forsvundet fra. Det endte dog med at jeg aldrig nåede andet denne dag end kendte mnemosyne-lokalitet, som efterhånden er det sidste sted for arten i Sydsverige. Jeg gik længe forgæves efter mnemosyne, men så dog andre fine ting som machaon, malvae, fuciformis, tityus m.fl. Til gengæld faldt jeg så i snak med en næsten 80-årig gammel sommerfugleinteresseret, som jeg aldrig har kendt eller hørt om før. Jeg fik desværre aldrig navnet på ham. Han havde boet i Sverige de sidste 45 år, men kom oprindeligt fra Danmark, og var meget aktiv i sine unge dage på Sjælland tilbage i 1960'erne. Det var sjovt at høre ham fortælle om sine sommerfugleoplevelser fra Danmark. Han var længe overbevist om jeg var fuld af løgn, men han havde heller ikke været aktiv i Danmark siden 1970'erne. Men sådan er der så meget, godt WP har min største interesse for tiden. Mnemosyne havde han dog ikke nået at se i Danmark, men han kunne dog berette at han på ubærlig vis kom bare 1 år for sent til den i Nordskoven. Jeg tror efterhånden Ib Kreutzer er det sidste nulevende menneske der har set mnemosyne i Danmark... Efter han var gået, og jeg reelt set havde givet op, lykkedes det sgu til sidst at jokke en mnemosyne op, efter mere end 7 timers eftersøgning. Så den er stadig herovre, men den er i dyb krise. Helt op i 1980'erne var der stadig mere end 20 lokaliteter i Blekinge, fra 2003-2007 stadig 8 lokaliteter og nu er den stort set væk herovre. Men trods alt dejligt at se de holder på den endnu, så alt håb er da ikke ude endnu. Godt den har det bedre i Uppland og Medelpad!

På skyddat plats i Blekinge! Mnemosynefjäril är i stort sett utrotad i södra Sverige tyvärr!
Mnemosyne-udbredelse i Sverige. Til venstre 1990-2007, til højre 1900-1989. Siden 2007 er det gået yderligere tilbage i Blekinge.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Albulapass (2400 m), Graubünden, Schweiz

Boloria polaris i Finnmarken!