Skåne

Rapport for i dag, d. 26/5: Skåne
Efter hjemkosten fra min forrige Sveriges-tur til Danmark her for to dage siden d. 24/5, blev jeg allerede træt af Danmark efter bare éen dag herhjemme, så stod tidligt op med 5-tiden her til morgen for at drønne til Sverige igen. Målet denne dag var Skåne, med især fokus på Pyrgus armoricanus (Fransk Bredpande). Det første turmål i dag var egentlig Benestads backar SV for Tomelilla i det østlige Skåne. Undervejs kom jeg dog helt tilfældigt forbi Örups almskog ved Övraby, og spottede et areal på nogen afstand lidt gemt væk og tænkte "det der kunne sguda godt ligne en armoricanus-lokalitet". Hmm, skal, skal ikke. Tjekker det. Og med superbingo, 1 fin armoricanus fundet. Efterfølgende kunne jeg dog se på Artportalen, at der er set et par armoricanus her for en del år siden. Men godt at vide den stadig er hér, selvom det jo ikke ligefrem er en art man er nervøs for i disse år, hverken på Vestsjælland eller i Skåne.

Örups almskog, Övraby, Skåne d. 26/5 - 2020. Lokalitet for Pyrgus armoricanus.

Pyrgus armoricanus (Fransk Bredpande), Örups almskog, Övraby, Skåne d. 26/5 - 2020.

Valgte at bruge lidt tid på at tjekke området yderligere igennem, og fandt en superegnet tages-lokalitet lidt nord for armoricanus-lokaliteten. Desværre havde jeg ikke heldet med mig trods en solid indsats.

Örups almskog, Övraby, Skåne d. 26/5 - 2020. Erynnis tages blev eftersøgt forgæves på denne potentielt egnede lokalitet.

Efter det succesfulde ophold ved Örups almskog, kunne jeg endelig komme videre til den superkendte armoricanus-lokalitet ved Benestads backar. Lidt skuffende fandt jeg kun 1 armoricanus og 1 malvae i løbet af en times tid. Skulle nok have været her i 2. generationen hvis jeg skulle have haft rigtig gode resultater. Men under alle omstændigheder godt at se området og lidt armoricanus og malvae.

Benestads backar, Benestad, Skåne d. 26/5 - 2020. Lokalitet for Pyrgus armoricanus & Pyrgus malvae.

Herfra gik det små 20 km mod øst videre til nogle på forhånd udvalgte lokaliteter, beliggende lidt nord for Gärsnäs der ligger lige øst for Smedstorp. Retningen var sat mod Listarums grushed. Hovedmålet var Erynnis tages (Gråbåndet Bredpande) som "kun" findes spredt hist og her i Skåne. Inden da kom jeg tilfældigt forbi endnu et godt areal ved Komstad, hvor jeg igen tænkte "det ligner godt nok en armoricanus-lokalitet, og jeg ved den er kendt ikke langt herfra". Skal, skal ikke. Skal. Og med bingo igen, 1 fin armoricanus sværmede rundt. Godt at konstatere den her på arealet. Der er dog kendt et par små bestande ikke langt herfra.

Komstad, Smedstorp, Skåne d. 26/5 - 2020. Lokalitet for Pyrgus armoricanus.

Kom lige forbi en fin vejkant mellem Listarum og Komstad. Så er vi helt sikre vi ikke er i Danmark.

Nå, men jeg skulle jo også nå Listarums grushed inden det var for sent, så videre. Selvom jeg først ankom ved 17:30-tiden på lokaliteten, fik jeg et udmærket resultat ud af den times tid jeg brugte på lokaliteten. Det blev til +8 tages, + 25 cinxia (Okkergul Pletvinge), 1 agestis (Rødplettet Blåfugl) samt et hav af icarus (Almindelig Blåfugl), noteret +500 individer. De sad overalt i vegetationen, ofte +20 dyr sammen inden for en kvadratmeter. Flot syn.

Listarums grushed, Smedstorp, Skåne d. 26/5 - 2020. Lokalitet for Erynnis tages & Melitaea cinxia.

Erynnis tages (Gråbåndet Bredpande), Listarums grushed, Smedstorp, Skåne d. 26/5 - 2020.
Melitaea cinxia (Okkergul Pletvinge), Listarums grushed, Smedstorp, Skåne d. 26/5 - 2020.



Overalt på arealet sad der mængder af icarus, der var ved at gå til ro denne aften i det østlige Skåne.

Sidder i skrivende stund i pågatåget på vej tilbage til Malmö, og slapper af efter en god tur. Dejligt at man endnu kan finde så meget fin natur inden for rimelig afstand, relativt tæt på København.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Albulapass (2400 m), Graubünden, Schweiz

Boloria polaris i Finnmarken!